Holocaust er udryddelsen af cirka 6 millioner jøder under Adolf Hitlers naziregime op til og under 2. verdenskrig. Naziregimet kaldte oprindeligt dette for Endlösung der Judenfrage. Da omfanget af Holocaust blev tydeligt i 1945 efter at Nazityskland havde overgivet sig, satte det hele verden i chok. At ingen greb ind og dermed måske ændrede historiens gang gør fortsat ondt i den europæiske folkesjæl – og ikke mindst i Tyskland.
I Tyskland er derfor opstået en kultur, kaldet erindringskulturen, som skal forhindre, at historien gentager sig. Alligevel opstår der i dag situationer, hvor befolkningsgrupper bliver forfulgt på en måde, så der reelt er tale om overtrædelser både af tysk lovgivning og menneskerettighederne. Men hvem skal gøre noget, når man bliver vidne dertil?
I ressourcerne til temaet kan du møde både yngre og ældre personer, der frivilligt tager del i kampen mod antisemitisme, dvs. forfølgelse af jøder – og andre grupper? Du kan også høre eksperter og andre udtale sig om situationen i Tyskland i dag.
Gennem arbejdet med temaet skal I reflektere over, hvordan I selv kan tage ansvar for demokrati og menneskerettigheder – for at være med til, at der ikke igen sker nye forfølgelser af mennesker.
Gå til samme tema med svære tekster
Her kan du finde andre tekster, som du evt. kan anvende, hvis du vil gå lidt mere i dybden med dele af temaet.
Film
Sådan forebygger man had mod jøder i Tyskland
Dette er en film om projektet Neue Wege, som det tyrkiske samfund i Hamborg står bag. Lederen af projektet er en klog mand, en sociolog, der professionelt har specialiseret sig i temaet omkring stigmatisering af minoriteter i Tyskland – derfor udtaler han sig med en klar og tydelig autoritet.
Anti-racistiske skoler i Tyskland
”Schule ohne Rassismus” er en organisation med elever fra 2561 skoler over hele Tyskland. De er unge aktivister, der lokalt på skolerne tager ansvar for at arbejde imod racisme, antisemitisme, angreb på seksuelle minoriteter m.v. Medlemskabet af ”Schule ohne Rassismus” gælder kun et år ad gangen, og det kan kun fornyes, hvis skolens elever jævnligt skaber nye initiativer.
Den tyske erindringskultur
I Tyskland gør man meget for at huske den nazistiske fortid for at undgå, at den gentager sig. Man kalder det for ”erindringskulturen”. Filmen tematiserer konkrete eksempler på denne kultur. Men filmen handler også om unge, der i dag sætter spørgsmålstegn ved denne kultur, her mere end 70 år efter krigens afslutning. Er det nu så vigtigt? Og er der stadig det samme forhold mellem viden og ansvar, som da “erindringskulturen” blev etableret?
Materialer
Hjælpetekster
Blandt andet materialer som du, din gruppe eller hele klassen kan anvende supplerende til at reflektere over nogle af de spørgsmål og dilemmaer, som jeres spørgsmål rejser.
- Gå til et fuldt tilrettelagt forløb med lette tekster
Til eleven
- At arbejde problemorienteret
- Skema til at skrive egen problemformulering
- Hjælp til forforståelse (sammenhæng)
- Hjælp til kildekritik og sammenhold af kilder (kildearbejde)
- Hjælp til at analysere og forstå Tysklands erindringskultur (sammenhæng)
- Hjælp til at skabe en tidslinje (kronologi)
- Hjælp til at analysere op i mod hændelser under Holocaust (historiebrug)
- Ord- og begrebsliste
- Opstart af en frivillig organisation
Foreslåede mål og problemformuleringer
Øvrige
Til læreren
Ressourcer
En række film, artikler og kilder fra krigens tid om Auschwitz sammen med konventioner og love, som opstod i kølvandet på forfærdelsen over Holocaust og nazisternes systematiske forfølgelse og drab på jøder og andre mindretal.
Film
Lovtekster
Kort om kilder
Journalistiske artikler
Links
- Holocaust-tidslinje (holocaust-uddannelse.dk)
- Før, under og efter Holocaust (holocaust-uddannelse.dk)
Grundmaterialer
Læs fagtekster som kan anvendes til at få en forståelse for baggrunden til temaet Holocaust – viden og ansvar, samt modeller til at analysere de problemstillinger, som materialet rejser.
Fagtekster
- Den tyske erindringskultur
- Erindringskulturens udvikling i det delte Tyskland
- At genkende demokratiske eller ikke-demokratiske samfund
- Borgerrettigheder og menneskerettigheder
- International ret og organisationer
- Hvad er folkedrab?
- Tidslinje for Holocaust (folkedrab.dk)
- Journalistiske genrer – interviewet
- Tidslinje for Holocaust (folkedrab.dk)
- Opstart af en frivillig organisation
Modeller
- At genkende demokratiske eller ikke-demokratiske samfund
- Opbygning af gruppe
- Konfliktoptrapning
- Konfliktnedtrapning
- Retfærdighedsfølelse i konfliktløsning
- Stantons model: Folkedrabets 10 stadier
Links
- Jødisk-Muslimsk Netværk (jodiskmuslimsk.wordpress.com)
- 10 konflikter mellem religiøse grupper (religion.dk)
- Analyse af baggrund for konflikter (religion.dk)
- Dialog som redskab til fred (religion.dk)
- Hvordan opstår folkedrab? (folkedrab.dk)
- Folkedrab.dk
- Holocaust-uddannelse.dk
- Religion.dk