Tiden læger alle sår, siger en talemåde. Men de sår man får efter at have været udsat for folkedrab og overleve, de læges aldrig.
Mød danskere der er flygtet, har været i koncentrationslejr eller som børn blev gemt for nazisternes forfølgelser af de danske jøder under 2. verdenskrig – flygtningene, de deporterede og de gemte børn. Hør hvordan det at overleve har givet skyldfølelsen over, at de var de heldige, mens mange andre døde.
Hvordan er de kommet videre? Hvordan forklarer de fortiden for deres børn og børnebørn? “Arver” de forældrenes og bedsteforældrenes sår? Og hvordan undgår man at blive bitter over de overgreb, man er blevet udsat for?
Se tre film med generationssamtaler, hvor overlevere taler med deres børnebørn. Hør svaret, når nogle af de unge spørger: “Hvorfor har du kunnet fortælle det til så mange andre tidligere, men aldrig til os, dine børnebørn? Synes du ikke vi har ret til at vide, hvad du har været udsat for?”
Få mere at vide gennem fem korte interviewfilm, hvor de overlevende fortæller om noget af det de husker om forfølgelse, flugt, deportation og livet efter.
Læs tekster om jødeforfølgelsen fra det nazistiske styre kom til magten i 1933 og tekster som forsøger at forklare, hvad der kan få helt almindelige mennesker til at slå andre ihjel i nazismens navn. Vær med til at foreslå måder, hvorpå vi kan være med til at sikre at noget, der kunne ligne Holocaust, ikke kommer til at ske igen.
Gå til samme tema med svære tekster. Her kan du finde andre tekster, som du evt. kan anvende, hvis du vil gå lidt mere i dybden med dele af temaet.
Materialer
Hjælpetekster
Blandt andet materialer som du, din gruppe eller hele klassen kan anvende supplerende til at reflektere over nogle af de spørgsmål og dilemmaer, som filmene rejser.
Gå til et fuldt tilrettelagt forløb med svære tekster
Til eleven
- At arbejde problemorienteret
- Skema til at skrive egen problemformulering (docx)
- Hjælp til forforståelse (sammenhæng)
- Hjælp til kildekritik og sammenhold af kilder (kildearbejde)
- Hjælp til at analysere og forstå forfølgelsen af de danske Jøder (sammenhæng)
- Hjælp til at skabe en tidslinje (kronologi)
- Hjælp til at analysere nutiden i relation til overlevernes oplevelser (historiebrug)
- Ord- og begrebsliste
- At lave en fiktiv dokumentarfilm
Foreslåede mål og problemformuleringer
Øvrige
Til læreren
Ressourcer
Generationssamtaler og interviews med overlevere fra Jødeaktionen i 1943, der bevidner hvordan den tyske besættelsesmagt gjorde sin magt gældende for at udrydde danskere med jødisk baggrund.
Film
Se samlet side med 8 generationssamtaler og interviews
Kilder
Artikler
Om temaets overlevere
- Salle Fischermann – Halvandet år i helvedes forgård (videnskab.dk)
- Tove Udsholt – Toves valg (pdf) (folkedrab.dk)
- Tove Udsholt – Jødepigen Tove blev gemt på et høloft i Gilleleje (udfordringen.dk)
- Hanna Skop bryder tavsheden om en barndom på flugt (goldberg.nu)
Links
- Hjælpen til de danske jøder – hvorfor hjalp så mange, og hvad var risikoen? (folkedrab.dk)
- Modstandsbevægelsen og Oktober ’43 (folkedrab.dk)
- Danske jøder i svensk eksil (folkedrab.dk)
- Film om flugten til Sverige (folkedrab.dk)
Grundmaterialer
Materialer til brug for at skabe baggrundsforståelse for demokrati og modeller til at analysere de fiktive film op i mod.
Om kildearbejde
Om hændelser under nazismen
- Novemberprogrom – Krystalnatten
- Vejen til magten for Hitler og NSDAP
- Had mod jøder i Danmark
- Tidslinje for Holocaust (folkedrab.dk)
Generelt om had og forbrydelser mod menneskeheden
Om lovgivning og rettigheder
Om tekstgenrer
Portrætter
Modeller
- Stantons model: Folkedrabets 10 stadier
- Offertrekanten
- At genkende demokratiske eller ikke-demokratiske samfund
- Opbygning af gruppe
- Konfliktoptrapning
- Konfliktnedtrapning