Auschwitz var en af nazisternes udryddelseslejre, lejre som var centrale for “Endlösung der Judenfrage” – Nazitysklands planlagte drab på Europas jøder. Man ved ikke præcis hvor mange der blev myrdet af nazisterne under deres magtperiode fra 1933 til 1945 – men det anslås at der var omkring 6 millioner. Tallet er ufatteligt og mord på hver og en af disse mennesker er en stor forbrydelse i sig selv.
Kun få overlevede deres ophold i Auschwitz, som de allierede nåede at befri den 27. januar 1945 inden nazisterne fik dræbt alle fanger og slettet alle spor. Fra dem har vi vidnesbyrd, der dokumenterer Nazitysklands folkemord på bl.a. Jøder, modstandere af regimet, handicappede, romaer, Jehovas vidner og LGBT-personer, hovedsageligt homoseksuelle mænd (LGBT = fra engelsk lesbian, gay, bisexual og transgender).
Lær overlevere fra Auschwitz at kende gennem videoer og artikler under ressourcer. “Mærk” eventuelt hvad der har formet dem som personer, når du “besøger” steder på Auschwitz-kortet, som de har erindringer fra.
Overlevelse - held eller personlighed?
Arlette Andersen sad som 19 årig i Auschwitz sammen med to jævnaldrende venner, og de tre unge kvinder overlevede rædslerne i lejren og en efterfølgende dødsmarch sammen.
Hør Arlette og andre Auschwitz-overleveres livshistorier, hvordan de overlevede og om de personlige tab de led. Sæt dig i personernes sted og få en fornemmelse af, hvad der adskiller de personer der overlevede fra de der blev ofre for nazisternes forfølgelser.
Spørg og søg svar
Du kan også starte dit arbejde med at stille spørgsmål til de overlevere, hvis livshistorier du læser eller hører om gennem artiklerne og links under Ressourcer. De kan naturligvis ikke selv svare, men efterfølgende kan du prøve at finde svar ved at undersøge de øvrige materialer på aldrigmere.dk, på biblioteket eller gennem en søgning på nettet.
Husk at forholde dig kritisk til de kilder du støder på og anvender.
Præsenter de mest interessante af dine spørgsmål og de svarmuligheder, som du kommer frem til i et produkt. Svarmulighederne skal selvfølgelig underbygges af de kilder og materialer, som du har anvendt i din undersøgelse.
Jeg hedder Arlette - og jeg overlevede Auschwitz
Arlette blev født den 18. juni 1924 i Paris. 19 år gammel blev hun arresteret og senere deporteret til Auschwitz. Arlette bor i dag i Danmark og fortæller om sine oplevelser dengang, hvordan hun overlevede Auschwitz og kom tilbage til Paris.
Se videoen med Arlette der overlevede Auschwitz (YouTube)
Materialer
Hjælpetekster
Blandt andet materialer som du, din gruppe eller hele klassen kan anvende supplerende til at reflektere over nogle af de spørgsmål og dilemmaer, som jeres spørgsmål rejser.
Hjælpetekster
Øvrige
Til læreren
- At undervise i folkedrab
- Undervisningens etik
- Forslag til forløb
- Litteraturliste til forløbet: Skæbner fra Auschwitz
Ressourcer
En række film, artikler og kilder fra krigens tid om Auschwitz sammen med konventioner og love, som opstod i kølvandet på forfærdelsen over Holocaust og nazisternes systematiske forfølgelse og drab på jøder og andre mindretal.
Kilder - Artikler
- Rædslen, vi ikke må glemme, vidnesbyrd af Arlette Andersen, Auschwitz-overlever (kristeligt-dagblad.dk)
- I will never be free of it. Auschwitz survivor recalls horror 75 years on, vidnesbyrd af Edita Grosman, Auschwitz-overlever (theguardian.com)
- Tales from Auschwitz survivors, fem vidnesbyrd af Auschwitz-overlevere (theguardian.com)
Kilder - Film
- Auschwitz-kort med historiker Peter Langwithz Smiths fortælling om betydningen af forskellige steder i Auschwitz-komplekset
- Jeg hedder Arlette – og jeg overlevede Auschwitz, film (50 minutter) med vidnesbyrd af Arlette Andersen (youtube.com)
- Jewish Survivor Dina Gottliebova-Babbitt Testimony Part 1, i alt 2 vidnesbyrdfilm på engelsk ca. 4 timer (youtube.com)
Kilder fra 1933-1948
Love og konventioner
- Stockholmserklæringen
- Menneskerettighedserklæringen (menneskeret.dk)
- Forklaringsvideo om menneskerettigheder (youtube.com)
- FN's folkedrabskonvention
Grundmaterialer
Materialer til brug for at skabe baggrundsforståelse for demokrati og modeller til at analysere de fiktive film op i mod.
Fagtekster
- Hvad er en koncentrationslejr?
- Undertrykkelse og SS’ rolle
- Ankomst til Auschwitz
- Et systematisk folkedrab
- Tvangsarbejde i Auschwitz
- Koncentrationslejrenes udvikling over tid
- Viden om koncentrationslejrene
- Fra antisemitisme til Holocaust
- Tidslinje for Holocaust (folkedrab.dk)
- Når almindelige mennesker bliver bødler
- Det demokratiske samfund
- Borger- og menneskerettigheder
- Diskursanalyse
- Viden om historien bygger på kilder (let tekst)
- Kilder og kildekritik i historiefaget (svær tekst)