Tiden læger alle sår, men de sår man får efter at have været udsat for folkedrab og at være overlever, læges aldrig.
I dette tema kan du møde mennesker, der er flygtet, har været deporteret til koncentrationslejren Theresienstadt eller har været gemt barn under nazisternes jødeforfølgelser i Danmark under 2. verdenskrig. De overlevede, men har altid måtte bære skyldfølelsen over, at de var de heldige, mens mange andre døde.
Hvordan kommer de overlevende videre? Hvad med de næste generationer, “arver” de forældrenes og bedsteforældrenes traumer? Og hvordan undgår man at blive bitter og hævntørstig over sine og sin gruppes bødler? Vil hævn ikke bare skabe en tilsvarende situation med modsat fortegn? Og hvad får mennesker til at overskride alle etiske og moralske grænser og gøre andre ondt?
Film
Tre af temaets film er generationssamtaler, hvor overlevere taler med deres børnebørn.
Derudover er der fem korte interviewfilm, hvor de overlevende fortæller om deres erindringer fra hhv. forfølgelse, flugt, deportation og livet efter.
Tekster
Find tekster, der fortæller om jødeforfølgelsen fra det nazistiske styre kom til magten i 1933, tekster om socialpsykologiske forskningsresultater, som forsøger at finde forklaringer på, hvad der gør almindelige mennesker til bødler, og Gregory Stantons teori om de 10 stadier i folkedrab, der får en til at tænke: “Når nu tegnene var så tydelige på, at noget var helt galt, hvorfor var der så ingen der gjorde noget?” Vi kan måske ikke finde de eksakte svar på dette spørgsmål, men beskrivelsen af de 10 stadier kan hjælpe os i fremtiden. Med teorien ved hånden kan vi forsøge selv at være de bedst tænkelige versioner af os selv. Vi kan bekæmpe diskrimination og negativ propaganda mod grupper i befolkningen, for at sikre at noget, der kunne ligne Holocaust, ikke kommer til at ske igen, fordi vi gør vores indflydelse gældende.
Gå til samme tema med lette tekster. Her kan du finde andre tekster, som evt. kan give dig baggrundsviden eller støtte dig i at arbejde problemorienteret.
Materialer
Hjælpetekster
Blandt andet materialer som du, din gruppe eller hele klassen kan anvende supplerende til at reflektere over nogle af de spørgsmål og dilemmaer, som filmene rejser.
Gå til et fuldt tilrettelagt forløb med lette tekster
Til eleven
- At arbejde problemorienteret
- Arbejdsgangen i det problemorienterede projektarbejde
- Ord- og begrebsliste
Foreslåede mål og problemformuleringer
Øvrige
Til læreren
Ressourcer
Generationssamtaler og interviews med overlevere fra Jødeaktionen i 1943, der bevidner hvordan den tyske besættelsesmagt gjorde sin magt gældende for at udrydde danskere med jødisk baggrund.
Film
Se samlet side med 8 generationssamtaler og interviews
Kilder
- Links til kilder til temaet Oktober ’43
- Danske vidnesbyrd om Holocaust
- Forskelsbehandling af jøder gennem lovgivningen
Artikler
Om temaets overlevere
- Salle Fischermann – Halvandet år i helvedes forgård (videnskab.dk)
- Tove Udsholt – Toves valg (pdf) (folkedrab.dk)
- Tove Udsholt – Jødepigen Tove blev gemt på et høloft i Gilleleje (udfordringen.dk)
- Hanna Skop bryder tavsheden om en barndom på flugt (goldberg.nu)
Om andre overlevere
Links
- Hjælpen til de danske jøder – hvorfor hjalp så mange, og hvad var risikoen? (folkedrab.dk)
- Modstandsbevægelsen og Oktober ’43 (folkedrab.dk)
- Danske jøder i svensk eksil (folkedrab.dk)
- Eksil (jewmus.dk)
- De gemte børn (jewmus.dk)
- Film om flugten til Sverige (folkedrab.dk)
- Hjemkomsten (jewmus.dk)
- Mindesmærker og erindringskultur (jewmus.dk)
Grundmaterialer
Materialer til brug for at skabe baggrundsforståelse for demokrati og modeller til at analysere de fiktive film op i mod.
Fagtekster
- Det demokratiske samfund
- Borgerrettigheder og menneskerettigheder
- Diskursanalyse
- Tidslinje for Holocaust (folkedrab.dk)
- Antisemitisme i Danmark og Europa
- Novemberprogrom – Krystalnatten
- Vejen til magten for Hitler og NSDAP
- Når almindelige mennesker bliver bødler
- Straf for handlinger under gruppepres
- Vidnesbyrd er vigtig information (kristeligt-dagblad.dk)
Portrætter
Modeller
- Stantons model: Folkedrabets 10 stadier
- Offertrekanten
- Opbygning af gruppe
- Konfliktoptrapning
- Konfliktnedtrapning