Oversigt over temaer der primært henvender sig til ungdomsuddannelserne.
Kun få overlevede deres ophold i nazisternes kz-lejre.
80 år efter.
Forfølgelsen af rohingyaerne.
Nazismen så i sin vorden ud som et projekt, der skulle sikre og genskabe Tysklands storhed efter nederlaget i 1. verdenskrig.
Hvordan kan et folkedrab tage form?
Interaktivt dramatiseret dokumentarisk spil, hvor grundtemaerne er undersøgelse, opklaring og retsforfølgelse af folkedrab og krigsforbrydelser.
Fra 2. verdenskrig til i dag.
Måske kan vi forhindre udviklingen i at eskalere til folkedrab, hvis vi kan genkende tegnene og dermed opdage dem i tide. Det fiktive spil SIGNS træner spilleren i at spotte disse tegn.
Viden og ansvar i nutiden.
Gå ombord i filmene "Tænk hvis det skete for mig ..."
Kun få overlevede deres ophold i nazisternes kz-lejre. Auschwitz blev befriet den 27. januar 1945 inden nazisterne fik dræbt alle fanger og slettet alle spor.
I september 2017 blev hundredetusinder af mennesker fordrevet fra deres hjem i Rakhine-delstaten i Myanmar.
Gennem i alt 22 korte film forklarer forfatter Peter Langwithz Smith om forskellige steder i Auschwitz, deres betydning og funktioner.
Hvordan kan et folkedrab tage form? Rwanda er et eksempel på, at betingelserne for et folkedrab bliver formet over længere tid.
Spillet Truth Hunter giver dig mulighed for at anskue krigen i Bosnien fra en tænkt case, der udspiller sig i en historisk ramme i Mostar.
Gennem undertemaet kommer du til at arbejde med internationale konventioner og nutidige konflikter, som får en til at tænke på, om lovgivning er nok eller om der skal handling til – også af den enkelte – for at bevare demokratiet og undgå forfølgelse af udsatte befolkningsgrupper.
I 2014 blev yazidierne i Irak udsat for overgreb af Islamisk Stat. Mange blev vidende om konflikten gennem de sociale medier. Men hvem tog ansvar?
Gennem analyser af fiktive hændelser holdt op mod virkeligheden, kan du arbejde med spørgsmålene i dette undertema.