Foreslået problemstilling
Tværfagligt problemorienteret projektarbejde til fagene dansk, samfundsfag og historie.
De forbrydelser, som IS har udført mod yazidifolket, har fællestræk med andre folkedrab i verdenshistorien. Forfølgelsen af og forbrydelser mod et mindretal alene på grund af deres religion er sket flere gange tidligere i forskellige lande.
Hvordan kan konflikten mellem Yazidi og IS beskrives? Hvilke fællestræk og forskelle er der mellem IS forfølgelser af Yazidi og Hitlers parti NSDAP’s systematiske forfølgelse af bl.a. jøderne? Hvad skete der efter Holocaust, som skulle give de undertrykte og forfulgte retfærdighed? Hvilke handlinger kan gøre at yazidibefolkningen får følelsen af retfærdighed? Hvordan vurderer I muligheden for, at disse handlinger vil ske?
Læs også
Specifikke mål i relation til Fælles mål for fagene samfundsfag, dansk og historie 7.-9. klassetrin
Færdighedsmål fra Fælles Mål: Eleven kan … |
Specifikke faglige mål: Eleven/gruppen … |
---|---|
Samfundsfag | |
diskutere kulturs betydning for individer og grupper |
diskuterer kulturelle forskelle, som IS anvender til at legitimere/’lovliggøre’ deres handlinger over for Yazidierne |
beskrive sociale uligheder i Danmark og i verden med begreber og data |
beskriver de uretfærdigheder der er blevet og bliver begået mod yazidifolket ud fra tv-dokumentarer med brug af begreber understøttet af grundmaterialer |
identificere, formulere og gennemføre enkle undersøgelser af samfundsmæssige problem- stillinger |
undersøger ligheder i samfundsmæssige forhold, der kan have udløst nazisternes forfølgelse af jøder og IS forfølgelse af Yazidi. |
formidle resultater af en gennemført undersøgelse |
formidler besvarelsen af deres problemformulering og tilhørende arbejdsspørgsmål gennem fremstillingen af et produkt |
Dansk | |
kritisk vurdere teksters udsagn på baggrund af kontekst |
vurderer kritisk udsagn fra tv-dokumentarer om overgrebene mod yazidifolket |
vurdere tekstens afsender og målgruppe |
vurderer afsender-modtagerforhold i anvendte tekster til analyse af overgrebene mod Yazidi |
sammenfatte informationer fra flere tekster |
sammenfatter information fra tv-dokumentarer og materiale fundet på nettet, for at kortlægge Yazidi/IS-konflikten |
argumentere og informere |
informerer resten af klassen om resultatet af undersøgelser og analyser og argumenterer for de dragne konklusioner |
kildekritisk vurdere bruger- og ekspertproduceret indhold |
anvender kildekritik i forhold til anvendte materialer uanset genre |
iagttage udtryk for holdninger i sprog |
identificerer ord, begreber og brug af sprog, der direkte og indirekte røber sprogbrugerens holdninger |
organisere samarbejde om fremstilling |
samarbejder og bidrager ligeligt til at organisere arbejde på vej mod fremstilling af et afsluttende produkt |
disponere og layoute stof så det fremmer hensigten med produktet |
har øje for hovedbudskabet i produktet og disponerer og layouter stof hensigtsmæssigt ud fra dette |
respondere på forholdet mellem produktion og genre |
deltager i responsgivning på andre gruppers produkter og vurderer den valgte genres fordele og ulemper i relation til de pointer grupperne gerne vil fremhæve |
Historie | |
udvælge kilder til belysning af historiske problemstillinger |
inddrager relevante historiske kilder om Holocaust, for at belyse ligheder og forskelle til IS forfølgelse af Yazidi |
målrettet læse historiske kilder og sprogligt nuanceret udtrykke sig mundtligt og skriftligt om historiske problemstillinger |
|
redegøre for sammenhænge mellem fortidsfortolkninger nutidsforståelser og fremtidsforventninger |
redegør for hvad der kan være godt, henholdsvist mindre godt ved at drage sammenligninger mellem IS forfølgelse af Yazidi og Holocaust som historisk begivenhed |
redegøre for brug af fortiden i argumentation og handling |
argumenterer for foreslåede handlinger i forhold til den forfulgte yazidi-befolkning med baggrund i viden om historiske handlinger i forbindelse med Holocaust samt vurderer relevansen af denne parallelisering |