Samfundsfag |
|
diskutere kulturs betydning for individer og grupper
|
diskuterer kulturelle forskelle, som IS anvender til at legitimere/’lovliggøre’ deres handlinger over for Yazidierne
|
beskrive sociale uligheder i Danmark og i verden med begreber og data
|
beskriver de uretfærdigheder der er blevet og bliver begået mod yazidifolket ud fra tv-dokumentarer med brug af begreber understøttet af grundmaterialer
|
identificere, formulere og gennemføre enkle undersøgelser af samfundsmæssige problem- stillinger
|
undersøger ligheder i samfundsmæssige forhold, der kan have udløst nazisternes forfølgelse af jøder og IS forfølgelse af Yazidi.
|
formidle resultater af en gennemført undersøgelse
|
formidler besvarelsen af deres problemformulering og tilhørende arbejdsspørgsmål gennem fremstillingen af et produkt
|
Dansk |
|
kritisk vurdere teksters udsagn på baggrund af kontekst
|
vurderer kritisk udsagn fra tv-dokumentarer om overgrebene mod yazidifolket
|
vurdere tekstens afsender og målgruppe
|
vurderer afsender-modtagerforhold i anvendte tekster til analyse af overgrebene mod Yazidi
|
sammenfatte informationer fra flere tekster
|
sammenfatter information fra tv-dokumentarer og materiale fundet på nettet, for at kortlægge Yazidi/IS-konflikten
|
argumentere og informere
|
informerer resten af klassen om resultatet af undersøgelser og analyser og argumenterer for de dragne konklusioner
|
kildekritisk vurdere bruger- og ekspertproduceret indhold
|
anvender kildekritik i forhold til anvendte materialer uanset genre
|
iagttage udtryk for holdninger i sprog
|
identificerer ord, begreber og brug af sprog, der direkte og indirekte røber sprogbrugerens holdninger
|
organisere samarbejde om fremstilling
|
samarbejder og bidrager ligeligt til at organisere arbejde på vej mod fremstilling af et afsluttende produkt
|
disponere og layoute stof så det fremmer hensigten med produktet
|
har øje for hovedbudskabet i produktet og disponerer og layouter stof hensigtsmæssigt ud fra dette
|
respondere på forholdet mellem produktion og genre
|
deltager i responsgivning på andre gruppers produkter og vurderer den valgte genres fordele og ulemper i relation til de pointer grupperne gerne vil fremhæve
|
Historie |
|
udvælge kilder til belysning af historiske problemstillinger
|
inddrager relevante historiske kilder om Holocaust, for at belyse ligheder og forskelle til IS forfølgelse af Yazidi
|
målrettet læse historiske kilder og sprogligt nuanceret udtrykke sig mundtligt og skriftligt om historiske problemstillinger
|
redegøre for sammenhænge mellem fortidsfortolkninger nutidsforståelser og fremtidsforventninger
|
redegør for hvad der kan være godt, henholdsvist mindre godt ved at drage sammenligninger mellem IS forfølgelse af Yazidi og Holocaust som historisk begivenhed
|
redegøre for brug af fortiden i argumentation og handling
|
argumenterer for foreslåede handlinger i forhold til den forfulgte yazidi-befolkning med baggrund i viden om historiske handlinger i forbindelse med Holocaust samt vurderer relevansen af denne parallelisering
|