Historie evt. sammen med samfundsfag som udgangspunkt for problemorienteret projektarbejde på aldrigmere.dk. Desuden kan man inddrage psykologi og kan arbejde med følgende problemformuleringer:
Hvordan er overlevere kommet videre, og hvordan forklarer overleverne fortiden for deres børn og børnebørn? Hvordan undgår man som menneske at blive bitter over de overgreb, man er blevet udsat for?
Situationen i Danmark forandrede sig væsentligt under 2. verdenskrig. I første omgang under besættelsen, hvor Danmark bibeholdt en vis selvstændighed gennem regeringens samarbejdspolitik. Den gjorde, at man bl.a. kunne hindre at anti-jødiske love blev indført – som det var tilfælde i alle andre tysk-besatte områder. Da tyskerne pressede regeringen og samarbejdspolitikken stoppede i 1943, fik det store konsekvenser for den jødiske befolkning, hvis eneste chance for overlevelse var at gemme sig eller at flygte til Sverige.
Selvom de forfulgte jøder fik hjælp af befolkningen og blev advaret inden den tyske anholdelsesaktion, blev nogle alligevel taget til fange og deporteret til koncentrationslejren Theresienstadt i det nuværende Tjekkiet.
TABEL
TABEL