Arbejde med årstema 2016-17
nmadmin | Publiceret |
Arbejd med temaet "Flugt" i din undervisning
”Flugt” er en følgevirkning af folkedrab og andre konflikter, og temaet er højaktuelt. Flugten fra krig, konflikter og forfølgelse har præget det 20. århundrede, og den nuværende flygtningekrise er den største siden 2. Verdenskrig.
Nedenfor finder du et udvalg af artikler om emner, der knytter sig til temaet ”Flugt”. Artiklerne henvender sig primært til elever på ungdomsuddannelserne, men kan også anvendes af grundskolens ældste klasser, og studerende på læreruddannelsen. Artikelforslagene er fra DIIS’ undervisningswebside om folkedrab – www.folkedrab.dk. Artiklerne er delt op efter følgende emner:
- Når flugten begynder
- Mennesker på flugt - hvis ansvar?
- Livet efter flugten
- Når gerningsmænd flygter
Når flugten begynder
Artikler:
Civilbefolkningen – konfliktens ofre (Darfur)
Folkedrabet accelererer: Deportationer og dødsmarcher (Armenien)
Flugten til Sverige (kildemateriale, der dokumenterer, hvilke tanker og overvejelser de danske jøder gjorde sig før, under og efter flugten til Sverige i oktober 1943).
De mange flygtninge (Bosnien)
Optakten til folkedrabet (Irak)
Beretning fra folkedrabet (Irak)
Mennesker på flugt – hvis ansvar?
Ikke siden 2. Verdenskrig har verden oplevet så stor en flygtningekrise som den nuværende. Ifølge FN er mere end 50 millioner mennesker lige nu på flugt verden over. De flygter fra krig, konflikt, epidemier, mangel på mad, klimakriser mv. De mange flygtninge skal håndteres i de lande, de kommer til, og af det internationale samfund i fællesskab. Men spørgsmålet om, hvis ansvar det er at hjælpe mennesker, er stadig til debat. Er det enkeltpersoner, lande eller institutioner som EU og FN, der har ansvaret for at hjælpe?
Artikler:
Omverden: Vidner til folkedrabet på armenierne
Religion og folkedrab i Rwanda
Hvem stoppede folkedrabet? (Rwanda)
Den danske samarbejdspolitik og jødeaktionen
Hjælpen til de danske jøder – hvorfor hjalp så mange, og hvad var risikoen?
Flugten til Sverige (Seks film om flugten til Sverige, 1943)
Tilskuere til folkedrab: Det internationale samfund (Cambodja)
Forsøg på fred (Bosnien)
USA og folkedrabet på kurderne i Irak – fra tilskuer til beskytter?
De hollandske FN-soldater i Srebrenica: Tilskuere eller beskyttere?
Undervisningsmateriale “Livet på grænsen – konsekvenser for mennesker på flugt”