Grundskole
nmadmin | Publiceret |

Grundskole: Temaoversigt
Temaer i skoleåret 19/20
Kun få overlevede deres ophold i nazisternes kz-lejre. Auschwitz blev befriet den 27. januar 1945 inden nazisterne fik dræbt alle fanger og slettet alle spor. Fra de befriede har vi vidnesbyrd, der dokumenterer Nazitysklands folkemord på bl.a. jøder, modstandere af regimet, handicappede, romaer, Jehovas vidner og LGBT-personer, hovedsageligt homoseksuelle mænd.
Lær overlevere fra Auschwitz at kende gennem videoer og artikler.
Mærk eventuelt hvad der har formet dem som personer, når du “besøger” steder på Auschwitz-kortet, som de har erindringer fra.
Forskere har fundet frem til flere tegn, der indikerer at etnisk udrensning og folkedrab kan være under udvikling. Måske kan vi forhindre udviklingen i at eskalere til folkedrab, hvis vi kan genkende tegnene og dermed opdage dem i tide.
Det fiktive spil SIGNS træner spilleren i at spotte disse tegn.
Først gennemgår spillet de tidlige tegn ud fra Stantons model, blandt andet gruppeinddeling og umenneskeliggørelse af de forfulgte. Derefter præsenteres spilleren for autentiske eksempler på propaganda fra bl.a. film, fotos og plakater, hvor tegnene kan identificeres.
Spillet afsluttes med en fælles debat i klassen eller i grupper om ondsindet propaganda og disinformation. Klassen diskuterer, om man ser disse tidlige tegn i samfundsdebatten i dag, samt hvad vi kan gøre som enkeltindivid eller som samfund for at dæmme op for negative følger af disse tegn.
Gennem i alt 22 korte film forklarer forfatter Peter Langwithz Smith om forskellige steder i Auschwitz, deres betydning og funktioner.
Du kan anvende kortet og genopleve centrale steder, som auschwitz-overleverne fortæller om i temaets artikler og dokumentarfilm, eller til at planlægge et besøg til museet til erindring om Auschwitz, som lejren er omdannet til i dag.
Retfærdighed og forsoning
Temaet Retfærdighed og forsoning analyserer på forhold i et samfund, der skaber had og fordomme mellem befolkningsgrupper. Når helt almindelige mennesker pludselig er parate til at begå overgreb mod andre mennesker, hvordan og hvem har så iscenesat dette? Hvem har mod og pligt til at gå imod et samfund, hvor lighed og demokrati er på vej til at forsvinde?