Samlet materialeoversigt

Her er en oversigt over artikler, film, kilder og undervisningsmateriale, der er finansieret helt eller delvist af projektet ’Undervisning i og folkeoplysning om Holocaust og andre folkedrab’ som led i Auschwitz-dag – den danske mindedag for Holocaust og andre folkedrab i perioden 2012-2016.

De danske østfrontfrivillige under 2. Verdenskrig

Danske østfrontfrivillige under Holocaust – overblik
Hvem var de østfrofrivillige, og hvorfor meldte de sig?
Massakrer i Vestukraine
Danskere i ”Jødelejren” i Bobruisk
”Ikke kammerat”: forbrydelser mod sovjetiske krigsfanger
Dansk deltagelse i forbrydelser mod den sovjetiske civilbefolkning
Efterspil: de østfrontfrivillige efter krigen
Galleri – de østfrontfrivillige
Kort – Holocaust og de danske østfrontfrivillige

Gerningsmænd

Afskyens natur: Når folkedrab gør gerningsmanden syg

Fest, druk og massedrab: Det flyder med tomme flasker efter folkedrab
Hvordan kunne de gøre det? – moral og intention hos gerningsmænd under Holocaust

Darfur

Eksempler på folkedrab - Darfur (opdateret)

Darfur - En glemt konflikt?
Retfærdighed eller fred i Darfur?

Rwanda i dag

Projekt ny nation: ”I dag er vi alle Rwandere”

At leve samme igen

Sort Mælk – Holocaust i ny kunst

Vil du bygge en KZ-lejr i LEGO?

Dør om dør med fjenden
Skal vi tie eller tale om traumer?
Må man grine af Holocaust?
Kan man være et stolt offer?
Træder du på mennesker?
Må vi glemme Holocaust?
Skal gerningssteder bevares?
Giftgas som souvenir?
Kan du lide at se på nazister?
Må en historiker vise følelser?
Overgreb i sagens tjeneste?
Kan et gerningssted være turistmål?
Hvorfor titlen "Sort Mælk?"
Info og fotos fra udstillingen Sort Mælk - Holocaust i ny kunst
Lærervejledning til "Sort Mælk – Holocaust i ny kunst"

Modstand

Hvad er modstand?
Jødisk modstand under Holocaust
Redning af jøder som tysk modstand
Tysk modstand mod nazismen 1933-45
Slavearbejde og sabotage – da det tyske vidundervåben blev saboteret af jødiske slavearbejdere
Modstandsbevægelsen og Oktober '43
Modstand og samarbejde i Danmark: forskellige opfattelser gennem tiden

De danske jøders flugt til Sverige

Flugten til Sverige
Modstandsbevægelsen og Oktober '43
Hjælpen til de danske jøder – hvorfor hjalp så mange, og hvad var risikoen?
Danske jøder i svensk eksil
Gemte jødiske børn i Danmark
Det danske særtilfælde – Socialtjenestens hjælp til danske jøder i eksil og fangenskab
De danske jøders tilbagevenden efter Besættelsen
Mindet om oktober 1943 – når myten skygger for virkeligheden
Dokumentarfilm: Oktober ‘43 - Bent Melchiors liv
Dokumentarfilm: FLUGTEN TIL SVERIGE - beretninger fra Oktober ‘43
Audiowalk: På flugt fra den nazistiske besættelsesmagt

Nazisternes menneskeforsøg

Nazistiske menneskeforsøg – oversigt
Militærmedicinske og epidemologiske forsøg på kz- og krigsfanger
”Racens forbedring” i Auschwitz-Birkenau
”Kur” mod homoseksualitet af en dansk SS-læge
Kamp mod plettyfus med dansk vaccine
Døden i det kolde vand: hypotermi-forsøg i Dachau
Lægevidenskabens lektie

Det armenske folkedrab

Det skandinaviske hjælpearbejde under det armenske folkedrab

Kvindelige missionsarbejdere i Armenien – Maria Jacobsen, Alma Johansson og Bodil Biørn
Maria Jacobsen – dagbog fra det armenske folkedrab
Fridtjof Nansen – polarforskeren, der ville gøre en forskel

Øvrige artikler og undervisningsmaterialer

Se også de øvrige materialer, der allerede er tilgængelige på Undervisningsmaterialer her på Auschwitz-dag.dk

LTI: Oplæsning af uddrag af filologen Viktor Klemperers dagbogsnotater fra den dag jødestjernes blev indført i Tyskland
Radiomontage ’På besøg i Auschwitz-Birkenau’
Bantikka – dilemmaspil (opdateret og relanceret 2015)
App om Jugoslaviens sammenbrud
Forskellighed og fordomme, genoptryk af lærebog om intolerance for grundskolen
Danske homoseksuelle i nazistisk koncentrationslejr
Folkedrabet i Namibia 1904-08
Hvad betyder Holocaust i dag
Menneskerettighederne og Holocaust
Hvordan opstår folkedrab? – tre teoretiske bud
Kan folkedrab forebygges?
Nazisternes forsøg på at skjule regimets forbrydelser

AT- oplæg

Fokus på folkedrab i årene 2012, 2014, 2015 og 2016.

AT 2016: Grænser
AT 2015: Kommunikation - muligheder og begrænsninger
AT 2014: Mad og mennesker
AT 2012: Katastrofen - årsager og konsekvenser

Lærervejledninger og artikler til lærere

Medborgerskab i undervisningen

Medborgerskab og modborgerskab
Filmanalyse i historie- og folkedrabsundervisningen
Holocaust på film
Folkedrabet i Rwanda på film
Lærervejledning: "Drengen i den stribede pyjamas" – filmens muligheder og faldgruber
Med elever i Auschwitz - Guide til undervisere på studietur i Auschwitz-Birkenau
Elevøvelse til brug i undervisningen: ”Restriktioner og rettigheder”
UVM white


Frederiksholm kanal 21

1220 København K


Om Aldrigmere.dk

AldrigMere.dk er en hjemmeside
om Holocaust og andre folkedrab
med danske skoleelever og lærere
som målgruppe
Vi bruger cookies på Aldrig merePå Aldrig mere bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Aldrig mere, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer